top of page

בעיה אחרת /

יונתן תדמור


בעיה אחרת עוררה האות בי״ת של להט״ב, שהרי השירה הביסקסואלית קשה להגדרה מעצם טבעה... אם מדובר בשירים שבהם מוזכרת אהבה לגברים ולנשים כאחד, או בשירים העוסקים במפורש בהוויה ובזהות הדו־מינית – ובכן, כמה שירים כאלה כבר יש? רונן סוניס ודורי מנור, נפלאתה



קַל, מוּטָב, לוֹמַר

אָהַבְתִּי אוֹתוֹ אָהַבְתִּי אוֹתָהּ

קַל, מוּטָב, לְתָאֵר גֶּבֶר לְתָאֵר אִשָּׁה

כָּל אֶחָד בְּטוּרוֹ וְאַחַת בְּטוּרָהּ

קַל, מוּטָב, לוֹמַר אֲנִי לוֹמַר דְּבַר-מָה

יֵשׁ כָּזֶה שִׁיר?

יֵשׁ בָּזֶה שִׁיר בַּדָּבָר הַזֶּה?

כְּלוּם

הוּא מוֹתִיר סִימָנִים צְהֻבִּים עַל הָאֶצְבָּעוֹת?

כְּלוּם הוּא מַסְתִּיר?

כְּלוּם הוּא כִּסּוּי מִטָּה?

כְּלוּם הוּא שַׂר לְלֹא תִּיק?

כְּלוּם הָרֶגֶשׁ הֶעָמֹק בְּיוֹתֵר נֶחְשָׂף בִּשְׁתִיקָה––

לֹא בִּשְׁתִיקָה, אֶלָּא בְּאִפּוּק?

כַּמָּה שִׁירִים כָּ אֵ לֶּ ה כְּבָר יֵשׁ?

מִלְּתָא אַגַּב אוּרְחָא:

בְּיוֹם חֲמִישִׁי הַגָּשׁוּם

כָּל הַמַּיִם הִתְנַקְּזוּ נַעֲשׂוּ מֵי בִּיּוּב

טִפָּה אַחַת נוֹתְרָה בְּשׁוּלֵי הַכְּבִישׁ

וְנִדְבְּקָה לְשׁוּלֵי אַדַּרְתּוֹ שֶׁל תַּן תּוֹעֶה

הוּא דּוֹמֶה לִצְבִי כָּלוּא בְּאוֹרוֹת הַפָּנָסִים הַקִּדְמִיִּים

אֲבָל הוּא לֹא נִמְנָע מִתְּנוּעָה

אִפְּכָא מִסְתַּבְּרָא הַתְּנוּעָה נִמְנַעַת

מִמֶּנּוּ מִי מְטַפֵּחַ אֶת הַצְּמָחִים בְּשׁוּלֵי

דֶּרֶךְ פְרוֹיְד? הוּא תּוֹהֶה

כְּכָל הַנִּרְאֶה מִי שֶׁמְּטַפֵּחַ אֶת יַעֲרוֹת הַגֶּשֶׁם

כְּלוֹמַר אַף אֶחָד

הַפֶּטְרִיכוֹר (כֵּן, הַפֶּטְרִיכוֹר)

כְּבָר מֻכָּר לוֹ וְהוּא לֹא מֵעִיף מַבָּטִים

מְיֻתָּרִים בְּטִפּוֹת מֵי הַגֶּשֶׁם

הַנֶּאֱסָפוֹת וּמִצְטַבְּרוֹת

לִכְדֵי יָם מִי יִצְלֹל

בְּיָם כָּזֶה? אִישׁ לֹא יֶשְׁנַרְקֵל בּוֹ

הַזּוּגוֹת הַצְּעִירִים לֹא יִפְרְשׂוּ מַגָּבוֹת עַל יָדוֹ

אֵין יְלָדִים צוֹהֲלִים אֵין מַטְקוֹת

אֵין מוֹכֵר גְּלִידָה שַׁמְנוּנִי אֵין מַצִּיל שַׁמְנוּנִי עוֹד יוֹתֵר

הַשֶּׁקֶט אֵינֶנּוּ עֵרֶךְ

אֲבָל הוּא חָשׁוּב

הָעוֹלָם רוֹעֵשׁ מִדַּי

עַל שְׂפַת הַיָּם כֹּחוֹ שׁוּב

לֹא אִתּוֹ פֹּה לַשְּׁלוּלִית אֵין פְּנַאי

פָּנֶיהָ מוּעָדוֹת לְגוּפֵי מַיִם אֲחֵרִים

וְהַיַּלְלָן הַלֵּילִי מֵבִין רַק חֲצָאֵי מִשְׁפָּטִים––

הֵם הִתְגָּרְשׁוּ, אַתְּ מְבִינָה?

אֵין לִי זְמַן לָזֶה עַכְשָׁו

שְׂמֹאלָה וְאָז שְׂמֹאלָה

כָּל הַיּוֹם כּוֹאֵב הַגַּב

שְׁנֵי חֲצָאֵי מִשְׁפָּט כִּמְעַט שָׁוִים

לְמִשְׁפָּט שָׁלֵם וְלֹא נִתָּן

לְהַבְחִין בִּמְיֻחָד עֲבוּר הַתַּן

מָתַי הַשֵּׁנִי מַתְחִיל וּמָתַי הָאֶחָד נִגְמָר

הַכְּבִישׁ מְפֹאָר וַדַּאי מִלְּבַד הַפַּעַר

שֶׁהוּא מוֹתִיר בַּמַּפָּה טֶרֶם הַשִּׂרְטוּט

שִׁעוּר זָהִיר בְּתוֹרַת הַגֶּזֶר וְהַנַּבּוּט

הַשֵּׁנִי לְעֻמַּת זֹאת נוֹתַר סָתוּם

תּוֹדָה לָאֵל שֶׁהַמַּפּוֹת כְּבָר שֻׂרְטְטוּ

מִי שֶׁמְּהַלֵּךְ בְּשׁוּלֵי דֶּרֶךְ פְרוֹיְד בִּמְיֻחָד

אִם הוּא תַּן מוּעָד לְפֻרְעָנוּת

כְּשֶׁיַּגִּיַע לְמָתָ״ם וְיִרְאֶה סָפֵק

בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה אֶת הַיָּם



*

יונתן תדמור הוא סטודנט לתואר שני ומתרגל בחוג לספרות, ועובד במרכז קיפ לחקר הספרות והתרבות העברית. נמצא בדרך הביתה.

 

פדף להורדה




Comentarios


bottom of page